12 Comments

  1. mia

    Hejsan..

    Måste dock fråga vad för övningar du gjorde hos sjukgymnasten?
    Har själv denna sjukdom haft länge men brytit ut nu och är skit
    Jobbigt…vill träna men orkar inte smärtan är olidlig.
    Har fått naproxen utskrivet men blir väldigt yr av dom..

    • Alla övningar som gör att du stretchar ut bröstkorgen och ryggen. Sätt en hand i en dörrpost och dra dig framåt och känn hur det trycker. Du liksom vänder överkroppen eller vrider den så du känner hur det stramar. Håll en arm framför kroppen, sätt den andra armen framför den utsträckta och dra armen mot dig.
      eller
      böj dig framåt och korsa händerna bakom knäna. Håll fast och svanka uppåt med ryggen.
      Det gör asont, men gör det ofta!

  2. Anna

    Insjuknade på nyårsafton och blev inlagd i måndags den 6-e januari. 7 januari fick jag diagnosen. Just då kände jag ingenting utom att jag hade en sjukdom som säkert skulle bli bra snart. Men när jag läser alla forum och bloggar blir jag rädd. 1 år….hur ska man klara 1 år av detta?
    Jag är dessutom gravid och ska klara av 19 veckor till och sedan en förlossning.
    Kronisk, det skrämmer sk*ten ur mig.

    Ingen läkare sa något om detta till mig. Jag fick bara diagnosen och blev utskriven med tabletter.
    Känns skönt att läsa din blogg om att man faktiskt kan bli frisk men 1 år…..jag har 11½ månad kvar :(

    • Det kan såklart ta mkt fortare för dig. Stirra dig inte blind på mitt tal. Jag var så sjuk psykiskt oxå så det förvärrade allt för mig. Jag käkade oxå medicin i början och gick på sjukgymnastik för att sätta igång blodcirkulationen så värken skulle släppa. Lätt motion. Å vila. Axlarna bakåt och sträck på dig. Allt när man sitter med axlarna framåt och med kutrygg försämrar.
      Fråga gärna mer om du funderar på ngt.
      Kram!

  3. Lars Nylander

    Min fru har nu haft Tietzes i 10 månader, men hon kan ej bära matkassar eller annat som väger 2-3 kg, det skär i bröst och rygg säger hon, finns det någon som är helt återställd efter tietzes syndrom. Kan nämna att hon tränar med att stretcha och får massage av sjukgymnast. Någon som kan ge ett svar, eller övriga tips att bli frisk.
    Med vänliga hälsningar, Lars Nylander.

    • Jeanette Ohlsson

      Har haft Tietzes i ca 8 år från och till ska jag väl tillägga. Det som hjälpte mig var bl a andningsövningar (typ yoga) och sen sk lungmassage (Lotorpsmodellen). Det sistnämnda var fruktansvärt smärtsamt men om man härdar ut o går 2-3 ggr så märker man resultat. Fick tyvärr inga positiva effekter på sjukgymnastik och slutade efter ca. 5 mån. Det tog ca. 8 mån. att känna sig hyfsat ”normal” betr. andning och värk. Har sen varit helt besvärsfri under långa perioder men känner av ”trycket” när jag har haft extra stressigt omkring mig. En varningslampa att man då måste göra något åt situationen. Lycka till!

  4. Ida

    Idag var den värsta dagen i mittnytt liv. Har hållit på mycket med meditation. Inte långt bort ifrån yoga dvs. Ska noggrant läsa och försöka få mig tillbaka till livet. Fick fast anställning idag åxå hahaha.. Tack för att denna blogg finns, den har gett mig mycket hopp dock så tack igen.

  5. Gojja

    Läser mycket olika erfarenheter av Tietze.
    Jag har haft mitt i 6 månader, fick diagnosen efter massvis av läkarbesök i December-14.
    Det började lugna sig lite men för 4 dagar sedan blommade det upp ordentligt.
    Har bara gråtit av total smärta. Från nacke ner till höften, ländrygg, bröstbenet och vänster revben. Lite bättre idag men kan inte öppna dörrar uan att det gör ont och ömmar fortfarande i höft och ländrygg.

    Kan säga att ipren hjälpte inte mot smärtan, inte heller alvedon.

    Känns som jag hamnat på ruta 1 igen.
    Får se om det ger med sig.

  6. jonas

    Hej!
    Jag fick diagnosen tietzes syndrom för ca 2 år sedan.
    Har vart ett rent helvete med mitt jobb som fönstermontör.
    Men jag har från första dagen gett mig fan på att jag ska bli frisk.
    Var sjukskriven 4 veckor efter diagnos, kändes då rätt bra.. så jag började jobba igen.. pang.. så var det tillbaka.
    Jag började tänka på hur och när jag lyfter tunga föremål (vilket är hela tiden i mitt yrke)
    Jag fick helt lägga ner min styrke träning för att inte överanstränga mig.
    Idag är jag mycket bättre men inte återställd och har jobbat 100% hela tiden.
    Smörjer dagligen med anti inflamatoriska geler.
    Salvor som får igång blod cirkulationen.
    Och äter naproxen när jag anar att det känns sämre.
    Sträcker på mig, ut med bröstet, bak med axlarna.
    Det tar tid att lära sig.. men jag har alltid haft en sådan hållning.. (inte helt fel att varit en spännis i yngre dagar ;))
    Kämpa på och rör på er!!!
    Att bli stilla, sittandes eller liggandes kan kännas bra just för tillfället men är garanterat ingen lösning på lång sikt.
    Smörj, stretcha, rör på er (på rätt sätt)
    MEN framför allt, tänk POSITIVT!!

    LYCKA TILL

  7. Emily

    Härligt att ni blev frisk efter 1år. Själv är jag snart inne på mitt 7år och börjat kännas helt hopplöst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *